- Flo og fjære styrer E6

Fast. Denne traileren fra Amdal Maskin ble stående fast på floa forrige mandag. Det sto om to centimeter.

Fast. Denne traileren fra Amdal Maskin ble stående fast på floa forrige mandag. Det sto om to centimeter.

Artikkelen er over 6 år gammel

Skal du passere denne undergangen på E6 - og har høy last - må du sjekke tidevannstabellen.

DEL

Jernbaneundergangen på Setså i Saltdal er E6 største flaskehals nord for Trondheim.

Rett som det er må spesialtransporter snu eller laste om på grunn av for lav høyde under brua.

Nærmeste nabo til undergangen, Eirik Westgård, har studert fenomenet. Og han har spurt seg; hvorfor endres høyden under jernbanebrua?

– Jeg har målt høyden med laser og finner ut at den endrer seg fire-fem centimeter. Jeg oppdaget at det var lavest høyde under flo, mens det ble høyere under brua når det er fjære sjø, sier snekkeren som tok i bruk laseren fra jobben for å finne ut om dette stemte.

– Jeg har målt fra 4,30 meter på full flo til 4,46 på fjære sjø. Også høyden mellom kjørebanene er forskjellig, sier han.

Står fast

– Bakgrunnen for mitt lille eksperiment er at jeg har snakket med flere tungtransportsjåfører. De hevder høyden endrer seg. Høyden er større enn det står på skiltet og sjåfører som er kjent langs E6 beregner dette nøyaktig, sier Eirik Westgård.

For en uke siden ble Amdals Maskin stående fast på Setså. To biler var lastet med betongelementer som skulle til Bodø Storsenter.

– Det sto om to centimeter. Vi har erfart at høyden varierer. Denne gangen hadde vi feilberegnet litt. Antakelig fordi vi ikke hadde fjæra med oss, sier Rolf Amdal som kjører betongelementene for betongvarefabrikken Ocem i Overhalla.

Geolog: Ikke umulig

– Det er for ille at så små marginer skal være avgjørende. De neste månedene har vi 200 lastebilturer til Bodø med betongelementer til Bodø Storsenter, Nordlandssykehuset og det nye kulturhuset i Bodø. Jeg vil gå så langt som å si at Statens manglende evne til å utbedre jernbaneundergangen på Setså bremser utviklingen av Nord-Norge, sier Rolf Amdal.

Geolog Gaute Storrø ved Norges Geologiske Undersøkelser (NGU) ser ikke bort fra teorien om at flo og fjære påvirker høyden:

- Dette avhenger om grunnvannet ligger i en lukket lomme under veien. Vi vet at grunnvann eksopanderer når det settes under trykk.

Artikkeltags