– Kjærestesvindel øker i juletiden

Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, advarer mot mer svindel i julen og nye svindelmetoder.

Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, advarer mot mer svindel i julen og nye svindelmetoder. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Forbrukerøkonom advarer: Kjærlighetssvindel øker i juletiden og svindlerne har tatt i bruk nye metoder.

DEL

(Nettavisen) Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea sier at banken opplever en økning i antall personer som blir lurt til å betale eller overføre penger til personer de tror er følelsesmessig engasjert i dem. Vi snakker her om en type datingsvindel som Nettavisen har skrevet om flere ganger tidligere.

– Julen er en høytid der det er mye fokus på å tilbringe tid med sine nærmeste og de man er glad i. Har du få nære relasjoner er det lett å søke seg til den digitale verden for å knytte bånd og bekjentskaper. Jeg tror også mange av de som ikke har funnet den store kjærligheten enda føler litt ekstra på dette i julehøytiden. Da bli de fort et lett bytte for kjærlighetssvindlere som vet å utnytte folks svake sider.

– Foruten at vi opplever en økning i antall tilfeller av denne typen svindel ser vi konturene av to nye trender innen kjærlighetssvindel, sier Reitan.

Fysiske møter

Svindlede kunder forteller at de nå faktisk har møtt personen de blir svindlet av.

– Det kan virke som om svindelnettverkene har opprettet funksjonelle enheter rundt om i verden slik at de lett kan organiseres møter, med det offeret tror er personen de har kommunisert med via nett, på kort tid i nærheten av der offeret oppholder seg. På denne måten er det lettere å holde svindelen i gang, samt fortsette å tappe offeret for penger, sier hun.

Mottakeren er endret

En annen trend er at pengene som overføres fra offer til svindler, oftere går til bedrifter fremfor privatpersoner.

– Det er grunn til å tro at svindlerne tenker at det blir vanskeligere å avsløre svindelen når penger overføres til en organisasjon fremfor en enkeltperson.

Reitan sier at alle bankene har personer og avdelinger som overvåker blant annet transaksjoner, for å påse at kunder ikke blir lurt og at hvitvaskingsregler blir overholdt.

– Jeg ønsker ikke å fortelle våre arbeidsmetoder for det kan hjelpe svindlerne, sier hun.

– Det viktige for oss er å advare, for det er utrolig trist når dette skjer. Hvem som helst kan bli svindlet, og det er viktig å understreke. Det skjer ikke bare godtroende folk som ikke forstår sitt eget beste. Her er det mange tragiske skjebner, sier Reitan.

Artikkeltags