– Rikket seg ikke i forhandlingene

Lasse Nilssen møtte pressen på sitt kontor tidlig fredag ettermiddag.

Lasse Nilssen møtte pressen på sitt kontor tidlig fredag ettermiddag. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

To parter sa ja og en sa nei da Nordea, DNB og eierne drøftet mulighetene for videre drift hele dagen torsdag.

Helt fram klokken 17 om ettermiddagen håpet Lasse Nilssen at det var mulig å unngå konkurs. Skisser lå på bordet, men én av de tre partene rikket seg ikke i forhandlingene.

Det kom fram da daglig leder Lasse Nilssen i konkursrammede M3 Anlegg snakket med pressen ved 12-tiden fredag.

Kjempet siden 16. desember

Styremøtet som startet klokken 17 torsdag, endte med at 200 arbeidsplasser ender i skifteretten. Nilssen synes det siste er svært tøft.

Han følte de var nær en løsning, men vil ikke si hvem som sa nei av de tre partene. Det vil framkomme når bostyrer overtar.

Nilssen mener boet er oversiktlig, men at han ikke vil si noe om total gjeld.

De har kjempet intenst siden 16. desember for å unngå konkurs.

Nilssen sier videre at er endringskrav for arbeider i Bodø og Stavanger har vært vanskelige. I Stavanger er man i sluttfasen som underleverandør. Nilsen sier det dreier seg om titalls millioner i utestående. Men at bostyrer må ta dette videre.

Skuffet over ikke å ha lyktes

Nilssen er skuffet over at han ikke har lyktes. Utfordringer har vedvart uten at man fant en løsning. Det strammet seg til utover høsten.

Kontraktsregimet er vanskelig med staten, ifølge Nilssen. Sluttoppgjørene tar lang tid, sier han, og viser til høstens forlik rundt Vågstrandstunnelen. Det tok fem år. Rettighetene til entreprenørene i kontraktsregimet til staten er svake, etter Nilssens mening.

M3 Anlegg har vært involvert i to forlik med Statens vegvesen. Forlik som i millioner er store. Men langt under kravene.

– Det kan ikke være tilfeldig at Statens vegvesen har så mange rettssaker. Dette er tatt opp med statsråden, minner Nilssen om.

– Det har vært fælt og vondt

Det som gnager ham mest er at man ikke har lyktes. Han mener eierne har vært kjent med tilstanden, og at anslag over mulige forlik har vært realistiske.

– Men jeg har kjent på at vi ikke har prestert. Det har vært fælt og vondt. Eierne har tre ganger skutt inn penger i selskapet, sier han.

– Nå er det verste å informere ansatte mens Stadssalg sine biler står utenfor. Det er jobbet dag og natt – for å skaffe folk flybilletter hjem. Samtidig må man berge det som berges kan, poengterer han.

Nilssen ser framover.

– Det er utrolig mange dyktige folk her. De må motiveres til å ta nye valg. De har muligheten.

Nilssen er heller ikke ferdig med å etablere nye arbeidsplasser.

– Har ingen plan b

– Det gjenstår å ta ansvar for det som er igjen. Deriblant ansatte i Kosovo, men det finnes ingen plan b for videre drift, understreker han.

– Vi er spurt, men har ingen plan der det dukker opp et nytt selskap med nye eiere. Og jeg kommer ikke til å være daglig leder i et nytt M3 i Bodø, slår Lasse Nilssen fast.

Han oppsummerer med at 14 år har gitt oppturer og nedturer, men at høsten 2017 ga problemer på mange områder samtidig. Det gjelder hele bransjen.

Også ansatte har uttrykt at de synes synd på ledelsen.

– Jeg har over 100 SMS – ikke én av dem er sint.

Artikkeltags