Frem til onsdag har draktene vært i salg. Etter at Avisa Oslo publiserte saken, informerer Cubus om at de trekker draktene:

– Cubus har til nå valgt å stå i samarbeidet med FIFA, men har på bakgrunn av en ny vurdering besluttet å trekke produktene fra butikk og netthandel, sier Julie Bragli Eckhardt, pressetalsperson for Cubus, til Avisa Oslo.

Kleskjeden Cubus har den siste tiden solgt fotballdrakter til barn og babyer med innslag av nasjoner som Norge, Italia, Brasil, Sverige og England. På draktene var også logoen for fotball-VM i Qatar trykket.

Mesterskapet, som skal spilles i november og desember i år, er blitt svært kritisert etter at det er blitt avslørt systematiske menneskerettighetsbrudd over flere år i landet.

I fjor kunne den britiske storavisen The Guardian avsløre at 6.500 migrantarbeidere i Qatar hadde dødd siden landet ble tildelt verdensmesterskapet i 2010.

– Når Cubus velger å bruke den logoen blir de en del av den PR-kampanjen som Qatar har lyst til at verden skal ha – og som veldig mange har måttet betale med livene sine for, sier Gjert Moldestad, som tidligere har vært talsperson for interesseorganisasjonen Norsk Supporterallianse.

– Veldig synd

Moldestad har i flere år vært svært engasjert i saken rundt tildelingen av VM til Qatar. Han, i likhet med mange i sosiale medier, reagerer på at Cubus solgte disse draktene.

– Hele Qatar-saken i Norge har handlet om at grasroten og veldig mange andre har ment at man må sette en grense, og at nå er det nok. Man kan ikke arrangere et mesterskap i et land som driver med menneskerettighetsbrudd, slavekontrakter og hvor flere har mistet livet sitt for å bygge stadioner.

– Qatar har brukt veldig mye penger og korrupsjon for å få arrangere mesterskapet. Det gjør de for å pynte på sitt regime, også kalt sportsvasking. Det er veldig synd – og jeg lurer på om Cubus i det hele tatt har fått med seg hele den debatten, sier Moldestad.

Avisa Oslo konfronterte Cubus med reaksjonene. De svarte blant annet: «Cubus er klar over rapportene som har kommet om forholdene for arbeidere knyttet til VM i Qatar».

Les hele svaret fra kleskjeden lenger ned i saken.

– Hva tenker du om at Cubus sier at de er klare over forholdene i Qatar, men samtidig selger disse draktene?

– Det gjør det bare ekstra ille – at de velger å ignorere det. Da er det verdt å stille spørsmålet om hva som er det viktigste for Cubus her. Jeg mener det hadde vært så mye kulere om Cubus hadde laget en kleskollisjon som kunne vist frem lokalfotballen – og vist frem engasjementet i grasroten rundt Qatar-spørsmålet, sier Moldestad.

– Satt i gang en vurdering på bakgrunn av kritikken

Da Avisa Oslo var innom Cubus’ butikk i Torggata i Oslo rundt klokken 12.30, var draktene fortsatt til salgs.

– Hvis de skal trekkes, så får vi nok beskjed om det straks. Da tar vi de bort med en gang, sier en butikkansatt.

Butikkjeden har i dag 171 butikker over hele landet, deriblant ti i Oslo. Etter at Avisa Oslo publiserte saken er draktene blitt fjernet fra nettsiden til Cubus. De trekker også draktene fra utsalget i butikkene.

– Cubus har til nå valgt å stå i samarbeidet med FIFA, men har på bakgrunn av en ny vurdering besluttet å trekke produktene fra butikk og netthandel. For veldig mange barn i verden er fotball noe som bidrar til glede og mestring i hverdagen, og det var det som var sentralt da Cubus valgte å satse på fotball-VM, sier Julie Bragli Eckhardt, pressetalsperson for Cubus.

I sosiale medier har et svar fra en kundebehandler blitt delt, hvor en kunde får svar på hvorfor Cubus selger draktene. Eckhardt viser også til det svaret.

– Som også sitert på Twitter, er Cubus klar over rapportene som har kommet om forholdene for arbeidere knyttet til VM i Qatar, sier hun til Avisa Oslo.

– Som en del av Varner jobber Cubus aktivt med menneskerettigheter i egen verdikjede. Dessverre er forholdene i Qatar noe Varner ikke kan påvirke direkte, men de er blitt belyst fra mange hold og fulgt opp av mange dyktige og spesialiserte aktører.

Salget av draktene var et samarbeid kjeden har med Fifa, informerer Eckhardt om. Nå velger de altså å gjøre endringer i samarbeidet.

Det er Moldestad glad for, som før Cubus trakk draktene håpte at de skulle snu.

– Jeg håper at Cubus tar en ny runde på denne kolleksjonen og legger den vekk. Jeg håper at de skjønner at dette er skivebom. Det hadde vært bedre om de brukte genserne sine til å heller prøve å gjøre situasjonen bedre, sier han.