Sterk leservekst for AN: - Vi er glade og ydmyke

STOLTE:Sjefredaktør i AN, Jan-Eirik Hanssen, og redaktør Børre Arntzen i Bodø By.

STOLTE:Sjefredaktør i AN, Jan-Eirik Hanssen, og redaktør Børre Arntzen i Bodø By.

Av
DEL

Avisa Nordland har et samlet daglig lesertall på 59 500. Det er 2 700 flere enn for et halvt år siden. Det viser de ferske lesertallene fra undersøkelsen Forbruker & Media.

- Det er leserne som avgjør om vi lager gode produkter. Denne tilbakemeldingen gjør oss både glade og ydmyke. Ikke minst gir det oss ekstra inspirasjon til å styrke leveransen av et komplett nyhetsbilde til våre lesere gjennom hele døgnet, sier sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i AN.

Med tett på 60 000 daglige lesere er AN nest størst av samtlige aviser nord for Trondheim. Bare Nordlys i Tromsø er større. I tillegg til leservekst opplever AN fortsetter den sterke vekst i antall digitale abonnenter.

- Det er ekstra hyggelig at vi rekrutterer så mange yngre abonnenter. Nær halvparten av våre nye abonnenter er under 40 år, sier Hanssen.

- Salten-regionen er vårt hjemmemarked. At vi har nær 60 000 daglige lesere i en region med drøye 80 000 mennesker tilsvarer hele den voksne befolkningen i Salten. Det er en knallsterk posisjon både i leser- og annonsemarkedet.

Sliter

Norske papiraviser og magasiner sliter med fortsatt tilbakegang, mens nettutgavene til avisene blir mer populære, spesielt på mobil.

Magasinlesingen går tilbake med 11 prosent for 2018/2019. Fire magasiner øker antall lesere, mens 66 magasiner går tilbake sammenlignet med 2017/2018.

Illustrert Vitenskap er Norges mest leste magasin med 376.000 lesere per utgave. Deretter følger Hjemmet og Donald Duck, som har henholdsvis 362.000 og 322.000 lesere. A-magasinet er fortsatt Norges største avismagasin med 753.000 lesere, mens NAFs medlemsmagasin Motor har 663.000 lesere per utgave.

Magasiner

– Tross tilbakegangen leser 24 prosent av det norske folk minst ett magasin hver dag, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding.

Hun viser også til at flere magasiner også har digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019.

Samtidig viser tallene at 83 prosent av Norges befolkning daglig bruker norske aviser enten på papir eller digitalt for å holde seg oppdatert. 67 prosent bruker daglig digitalt innhold, mens 39 prosent fortsatt får sine nyheter via papiraviser en gjennomsnittlig dag.

Hele 70 prosent av den digitale trafikken er nå på mobil (målt i brukersesjoner), viser undersøkelsen fra Kantar. Det er en økning på 10 prosentpoeng fra august 2018 til august 2019.

– Nordmenn vil ha norsk redaksjonelt innhold, og de vil ha det på mobilen. Lesertallene viser at den gode journalistikken som hver dag produseres i våre mediehus leses og brukes. Dette er gode tall, mener Øgrey.

VG på topp

VG er landets desidert største avis med 2.379.000 daglige brukere uavhengig av plattform. Dagbladet har 1.295.000 daglige brukere, mens 755.000 personer daglig bruker Aftenpostens produkter enten digitalt eller på papir.

Digitalt troner også VG på topp med 2,3 millioner daglige brukere, etterfulgt av Dagbladet (1,2 millioner), og NRK (1,1 millioner). TV 2 har også over 1 million brukere daglig.

Samlet sett er det en tilbakegang på 8,1 prosent for de 162 papiravisene som er rapportert. 12 har fått flere lesere og 89 har fått færre lesere. Lokal- og regionsavisene går tilbake med 7,5 prosent på sine papirutgaver, mens nisjeavisene går tilbake med 1,7 prosent.

Lesing av e-aviser (papiraviser i digitalt format som for eksempel en pdf-fil) øker med 8 prosent. Rundt 6 prosent leser slike aviser daglig.


Artikkeltags