Avisa Nordland starter ny nettavis i Bodø

Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen og administrerende direktør Bjarne Holgersen i Avisa Nordland.

Sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen og administrerende direktør Bjarne Holgersen i Avisa Nordland. Foto:

DEL

Avisa Nordland AS etablerer ny nettavis. Den nye avisa får navnet «Bodø By» og skal være en rendyrket lokalavis for Bodø.

Beslutningen ble tatt på styremøte i Avisa Nordland fredag.

Fire ansatte

– Navnet Bodø By har vi hatt med oss helt siden vi drev egen gratis papiravis under samme navn i 2014, som også den utelukkende fokuserte på Bodø. Den fikk raskt fotfeste og ble populær blant folk i byen. Og da vi la den ned fikk vi så mye kjeft som jeg knapt kan huske at vi har fått. Men nå er vi tilbake igjen, denne gang primært i digital form, sier sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen i Avisa Nordland.

Det skal i første omgang tilsettes fire nye medarbeidere i den nye Bodø-avisa: En skrivende redaktør, to journalister og en selger.

Målet er å være på lufta med den nye avisa i løpet av mars.

– Det skjer utrolig mye spennende i Bodø. Byen vokser raskt og er i sterk utvikling. Det bygges i sentrum og i bydelene. Det satses på smart byutvikling. Kommunen har en ung befolkning som engasjerer seg sterkt i vår felles framtid. Bodø er kåret til Norges mest attraktive by, til Norges beste kulturkommune og til landets beste bysentrum. Bodø er en av tre kandidater til å bli Europeisk kulturhovedstad i 2024. Det bor nå over 52 000 engasjerte mennesker her som sammen skaper en god og livlig by. Alt dette gjør at Bodø fortjener ei egen nettavis. Bodø har god mediedekning, men mangler ei avis som utelukkende konsentrerer seg om Bodø, sier Hanssen.

LES OGSÅ: Fordi Bodø fortjener det!

Abonnementsvekst

Avisa Nordland har de siste tre-fire årene hatt sterk abonnementsvekst. Kombinert med gode annonseinntekter har det gitt handlingsrom for nysatsinger som kommer abonnentene til gode. Det siste året har det vært satset hardt på daglige direktesendinger fra idrettsarrangementer, folkefester, nyhetshendelser og debatter på ANtv.

Direktesatsingen har forsterket opplagsveksten, ifølge Hanssen.

– Det er Avisa Nordland AS som blir eier av den nye avisa. Men den nye redaksjonen skal jobbe atskilt, selvstendig og uavhengig av AN-redaksjonen, med egen redaktør som skal lede det daglige arbeidet. Bodø By skal finansieres gjennom brukerinntekter og reklame. Den gode nyheten er at alle AN-abonnenter får fri tilgang til alt innhold også i den nye nettavisa. I tillegg skal det gis ut en månedlig papirutgave av Bodø By som totaldistribueres gratis til alle husstander i Bodø, forteller administrerende direktør Bjarne Holgersen i Avisa Nordland.

Enda tettere på

Både Holgersen og Hanssen understreker at det satses med uforminsket kraft på Avisa Nordland, på nett og papir og med samme bemanning som i dag.

– Vi skal videreutvikle og styrke satsingen på AN som den klart nyhetsledende og uunnværlige medieaktør i Bodø, Salten og Nordland, understreker Hanssen.

Bodø By skal gå enda tettere på folk og bydeler og være mer lokal i nyhetsdekningen enn AN og konkurrentene i Bodø.

– Det bor 52 000 mennesker i byen som alle har en historie å fortelle. Historier som fortjener å løftes fram og deles. Det er et hav av ufortalte historier der ute som vi gleder oss til å formidle, sier Hanssen.

– Bodø By vil også bli en konkurrent til Avisa Nordland. Konkurranse er sunt. Det gjør oss bedre. Vi skal derfor dyrke konkurransen mellom redaksjonene for at begge skal holde seg på tå hev og sammen sikre best mulig tilbud til abonnentene, sier Holgersen.

Artikkeltags