Gå til sidens hovedinnhold

Avfallssortering med Iris

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I dag kom papirutgaven av Iris Nytt i postkassen. Jeg blir «svett» av å lese.

For vel et år siden ba jeg om å få slippe å motta papirutgaven. Men det kunne ikke Iris gi lovnad om. Så Irisnytt må jeg returnere til Iris i en allerede overfylt papirdunk. Så hvorfor sender Iris ut mer papiravfall til oss, som i neste omgang må i retur til Iris?

Siste utgave er i hovedsak viet avfallssortering og herunder rett sortering. Vi, kundene får vite at vi må bli mye flinkere til å sortere rett. Hvis vi ikke blir flinkere med det, ja så vil det komme til å koste oss/kundene i form av høyere pris. Avfallssortering er et stadig tilbakevendende tema. De fleste gjør så godt de kan, og noen bryr seg ikke. Kommer aldri til å gjøre som de blir bedt om. Og stadig nye sorteringskrav gjør at folk, mange folk, ikke vet. og heller ikke bryr seg. Det er sånn folk er. Det perfekte opplegg/system og resultat oppnås aldri. Dagens system som er hundre prosent avhengig av folks velvilje til å oppfylle kravet, er bortimot et håpløst system. Det vil aldri noen gang kunne bli perfekt. Å true med bøter og høyere pris, hjelper ikke. Det er gammeldagse metoder. I tillegg. Å anklage borettslag for å sortere dårlig, er også håpløst. I vårt borettslag er det 43 enheter, og hvordan kan et borettslag bli gjort ansvarlig for dårlig avfallssortering? Det går bare ikke.

Antakelig er avfallsinnhenting og håndtering av avfall kommet til et punkt hvor hele prosessen må retenkes. Hvordan det skal skje vet ikke jeg, men jeg tenker at grovsortering og finsortering må skje hos entreprenøren. Det vil bety at avfallet innhentes samfengt.

Bjørn Roald Olsen

Kommentarer til denne saken