Gå til sidens hovedinnhold

Arvid har vært med siden tidenes morgen: – Feiringen skulle ha særpreg

Artikkelen er over 1 år gammel

Arvid Engegård var blant skaperne av Musikkfestuka i 1980. Den gang het den Olsokdagene.

– Det var i grunnen Kåre Johs. Brekke og jeg som fant opp Musikkfestuka, selv om den het Olsokdagene da og ikke var noe i nærheten av hva festivalen er i dag, sier Arvid Engegård.

Det sier Engegård i en pressemelding fra Nordland Musikkfestuke. Han fiolinist og dirigent fra Bodø, og er født i 1963. Det vil si at i 1980 var han 17 år gammel, og var allerede da et stortalent både på fiolin og klaver. De kjente hverandre godt gjennom musikken, Arvid Engegård og den meget musikkinteresserte og musikkbevisste organisten i Bodin kirke på den tida, Kåre Johs Brekke (1936 – 2019).

Viktig del av norsk kultur

De ville lage olsokfest, og slik ble det. Olsok er en viktig del av gammel norsk kultur, og er dagen for feiring av ólafsvaka, i anledning Olav den helliges dødsdag 29. juli 1030. Dagen er markert med en øks på primstaven, var en viktig katolsk helgenfest i Norge før reformasjonen og har forblitt en nasjonal festdag. Det er offentlig flaggdag og har mange markeringer landet rundt, særlig knyttet til gamle kirker. Olsok-messe har eget plass i kirkeåret med egne tekster og bønner.

– Enkelt sagt var det vel slik at Kåre Johs Brekke stilte med lokale og hadde ledelsen, jeg var med og skaffet musikere og lagde programmet, sier Arvid Engegård.

– Vi ville feire olsok, og feiringen skulle ha særpreg. Den skulle være inkluderende med mange musikksjangre representert og utøverne skulle være nordnorske, forteller Engegård.

– Brekkes idé

Den første gangen olsokdagene ble arrangert var det knyttet til to hovedpilarer: Det ene var en stor konsert i Bodin kirke der en spesialkomponert messe eller kantate av Kåre Johs Brekke inngikk i programmet, det andre var en utefest på friluftsmuseet i Bodøsjøen. Der var det et mer folkelig program, og rømmegrøtservering.

Publikum gikk i samlet flokk, gikk i tog om man vil, mellom kirken og friluftsmuseet.

– Olsokdagene var så absolutt Brekkes idé, han var opphavsmannen og lederen de første årene. Kirken hadde fra første stund en sentral posisjon i arrangementene, og jeg heiv meg inn i arbeidet med arrangementet som vi ennå ikke kalt en festival da jeg ble kapellan i Bodin kirke i 1982, forteller Gunnar Kristiansen. Han var også en av dem som sto for fortsettelsen av Olsokdagene inn i Nordland Musikkfestuke og laget en stiftelse, sammen med blant andre Gunnar Børstad og Magne Hanssen. Det var i 1986, og det er en annen historie.


Kommentarer til denne saken