Bytter ut følgebilene og blir først i verden. Det kan vanlige bilister dra nytte av

Alf-Erik Hansen og noen av årets Arctic Race of Norway følgebiler - Hyundai Tucson mm

Alf-Erik Hansen og noen av årets Arctic Race of Norway følgebiler - Hyundai Tucson mm Foto:

Profflagene vil benytte seg av el-biler under årets Arctic Race

DEL

Arctic Race of Norway skal i årets utgave av rittet kun disponere el-biler som følgebiler de tilreisende lagene. Dette kommer fram av en pressemelding fra rittet.Totalt har rittet 120 biler i bruk under årets utgave, men det er altså 46 av disse som er følgebiler med el-motor.

De blir dermed det første sykkerittet i verden som etter hvert kun skal bruke elbiler.

Dermed blir profflag som Ineos og Edvald Boasson Hagens Team Dimension Data å se i helt nye Hyundai el-biler. Samtidig er det rimelig å anta at de norske kontinentallagene som deltar vil benytte sine egne biler, på grunn av sin geografiske nærhet.

Det er kraftselskapene Nordfjord, Lofotkraft, Hålogaland Kraft, Vesterålskraft og Trollfjord som har gått sammen om å finansiere ladestasjonene som skal brukes. Infrastrukturen for el-biler er svak i nord-norge, og derfor benyttes det for anledningen såkalte mobile ladestasjoner. I etterkant av Arctic Race er disse ment å kunne gjenbrukes i andre idretts- og kulturarrangement i landsleden.

Og vanlige elbilister kan på sikt dra nytte av at sykkelrittet innfører elbiler.

- I første omgang får vi en mobil løsning, men vi jobber videre for å bidra til flere permanente ladestasjoner i landsdelen. På den måten kan vi legge til rette for at folk og bedrifter får bedre muligheter til å ta i bruk ny teknologi, sier daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut Erik Dybdahl.

Ambisjonen til Arctic Race of Norway er på sikt at alle 120 biler som rittet bruker, skal være el-biler innen tre år.

Artikkeltags