Dagen da det blåste for mye for Forsvaret...

Foto:

DEL

MeningerTo russiske bombefly av typen TU-160, var mandag 15. januar på tur utenfor kysten av Nord-Norge. De russiske mannskapene måtte etter hvert klø seg både i skjegget og andre steder. Denne dagen ikke fikk de besøk av norske jagerfly.

Det er nemlig slik denne «leken» normalt fortoner seg; når russerne flyr langs kysten vår, så drar norske F16 jagerfly og hilser på. Men altså ikke denne dagen.

Det overrasket flere enn meg, at dette ikke ble slått større opp i norske medier. Spesielt når Aldrimer.no kunne fortelle hvorfor ingen jagerfly fra Bodø eller Ørland tok turen og hilste på russerne. Fra Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) på Reitan i Bodø, ble det nemlig meldt at det blåste for mye!

Jo da, du leste riktig; det var for mye vind. FOH opplyste også at vindretningen var krevende...

Den sivile trafikken i lufta ble også påvirket; noen kanselleringer og noen forsinkelser, mens russerne fløy ned til Storbritannia og Nederland.

I Russland har militæret nå satt ring rundt 15. januar 2018 på kalenderen og skrevet «det norske Forsvaret ble tatt av vinden. Ha ha!».

At været kan være en viktig faktor for et forsvar, trenger man ikke krigsskole for å forstå. Eksemplene er mange.

Det som imidlertid er bekymringsfullt, er at 50 knop vind i kastene, setter ut spydspissen av Forsvaret i Norge. Forutsatt at det virkelig var vinden som gjorde at de norske flyene ble stående på bakken. Det har tross alt vært noen storm- og orkankast siden 1980, da Norge tok F16 i bruk.

I fjor var det såkalte scrambles (utrykninger) fra Bodø hovedflystasjon mot russiske fly, i snitt hver tiende dag. 59 fly ble identifisert. Året før møtte man 38 russiske fly, på 20 oppdrag. Utviklingen tyder på at det ikke vil bli færre scrambles i årene som kommer.

I 2018 skal Norge bruke 55 milliarder kroner på Forsvaret. Spesielt skal Luftforsvaret (og etterretningstjenesten) styrkes. 15. januar fikk vi et godt eksempel på at ikke alt er som det bør være. Kunne vel også nevnt noen helikopterskandaler, mangel på sheltere til våre nye kampfly, eller nedleggelser og flytting av flyplasser, som vil gjøre at pengene skal få bein å gå på. Bare i Luftforsvaret.

Det vil heller ikke komme som noen bombe om en general eller admiral, i overskuelig framtid står på Dagsrevyen og forteller at det trengs enda mer penger.

Da synes jeg faktisk de med pengesekken skal lytte. For hva er vitsen med å svi av 55 milliarder kroner om man får igjen noe som bare delvis fungerer?

Men tilbake til mandag 15. januar; forhåpentligvis er dette eneste gang at norske jagerfly – på grunn av været – ikke gjør jobben Nato forlanger av Norge. Hvis det var årsaken?

Forsvaret opplyser at det er viktig å ha kontroll på aktiviteten langs kysten, samt like viktig å identifisere hva slags type russiske fly som er der. Da må det som (ikke) skjedde mandag 15 januar, betraktes som pinlig. Og faktisk veldig alvorlig!

Tore John Andreassen, redaktør

Artikkeltags