Det handler om å sikre liv og helse. Det er mange av oss som gruer seg til å sette oss i bilen med barn i baksetet

E6 var stengt i fire timer. Bilberging ble ikke bestilt før det var gått nesten to timer

E6 var stengt i fire timer. Bilberging ble ikke bestilt før det var gått nesten to timer

DEL

MeningerTirsdag skjedde det igjen. En utenlandsk trailer skled av veibanen og stengte E6 i Sørfold i fire timer. Det tok to timer før bilberging ble kontaktet og to nye timer før veien ble åpnet. Køene vokste raskt i vintermørket langt unna folk. Bilene sto langs veien og i trange eksosfylte tunneler. Blant disse ei alenemor med baby. Også politiet sto fast. Heldigvis og tilfeldigvis oppsto det ikke kritisk situasjon i forhold til liv og helse denne gang.

Dette er dessverre hverdagen. Det går ikke mange vinterdager uten at det rapporteres om trailere som står fast i Kobbskaret eller andre steder på strekningen, eller andre uhell og ulykker. Hver hendelse er ikke bare en påminning om den totalt uholdbare situasjonen. Det er også en påminning om at kampen for å få gjennomført den planlagte byggingen av ny E6 mellom Megården og Mørsvikbotn må intensiveres.

Etter at den rekordraske planlegging av ny trasè var klar i 2016 har det stoppet helt opp. I Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 vedtok politikerne å sette av 8.5 milliarder kroner i perioden. Men bare 500 millioner skal komme de seks først årene. Det betyr tidligst oppstart i 2022-23. Det er en utbredt misforståelse at pengene til ny E6 i Sørfold er bevilget. NTP er som navnet sier bare en plan. Før staten kan sette i gang nye prosjekter er det nødvendig med egne bevilgningstiltak. Det skjer gjennom årlige vedtak i statsbudsjettet og egne stortingsproposisjoner. Skuffene i samferdselsdepartementet er fulle av gode prosjekter som det aldri ble noe av.

"Det handler først og fremst om å sikre liv og helse. Det er mange av oss som gruer seg til å sette oss i bilen med barn i baksetet."

Det er også et poeng at det ikke bare er tunnelene og veiene i Sørfold som ikke oppfyller sikkerhetskravene. Det gjelder mange andre steder i landet.

Dagens E6 gjennom Sørfold tilfredsstiller verken nasjonale eller internasjonale krav til sikkerhet. Veiene er for smale og stigningene for bratte. Tunnelene er for smale og mangler nødstasjoner, kommunikasjonssystemer, videoovervåking, fluktveier, havarilommer, ventilasjon og vannforsyning. Det er sterk økning i trailertrafikk og turisttrafikk. Laksen bak i vogntoget har det like travelt som den utenlandske sjåføren uten vintererfaring på dårlige dekk. Bilister og trailersjåfører må bråbremse i de dårlig opplyste tunnelene for å snirkle seg forbi hverandre. Det er livsfarlig å gå eller sykle langs veiene. Når ulykken er ute og veien stenges er eneste omkjøringsvei via Sverige som i beste fall tar 11-12 timer.

Det haster med en bred politisk mobilisering for å sikre at planene gjennomføres. Mobiliseringen må gå på tvers av politiske nivåer og skillelinjer. Dette handler ikke om partipolitikk. Det handler først og fremst om å sikre liv og helse.Det er mange av oss som gruer seg til å sette oss i bilen med barn i baksetet. Det handler også om å stabilisere den eneste transportkorridoren gjennom Norge for næringsliv, turister og folk flest.

Artikkeltags