Det er realitetene som bør styre utviklingen nå, og ikke frykt og mistenksomhet

Apropos-bilde av Johan Votvik - journalist ved Meløy-kontoret til Avisa Nordland

Apropos-bilde av Johan Votvik - journalist ved Meløy-kontoret til Avisa Nordland (Foto: )

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

AN+ for bare 5 kroner i 5 uker. Bestill her!

AproposMandag den 28. november 2016 er en dato innbyggerne i Rødøy og Meløy bør merke seg. For denne dagen kom ordførerne i de to kommunene i gang med nabopraten Fylkesmannen nylig oppfordret til.

Neste skritt er å få med seg de andre politikerne på å tenke nytt. Meløy er villig til å vurdere kommunespleis, mens kommunestyret i Rødøy på sin side har vedtatt at kommunen skal gå videre alene. Det er ei beslutning som på ingen måte er skrevet i stein. Kanskje ender dette med tilbake til en ny start – til 1884 da Meløy ble skilt ut av Rødøy og ble egen kommune.

Det kan vi tillate oss å anta fordi de to kommunenes ordførere og opposisjonsledere faktisk fant tonen da de drøftet felles utfordringer innen blant annet samferdsel og næringsutvikling. Det er ikke til å undres over. For utsiktene til nyetableringer i næringslivet, og dermed vekst i folketallet, henger nøye sammen med standarden på infrastrukturen.

Verken Rødøy eller Meløy kan ta for gitt at de kan vokse hver for seg, til tross for sine mange naturgitte fortrinn. Her må politikerne pese i et motbakkeløp der byer som Bodø kan suse forbi på oljet underlag.

En av de sentrale forutsetningene for vekst i regionen er en mer effektiv transportvei mellom sør og nord. Derfor vil helgelendingene aldri slutte å drømme om en fergefri korridor mellom Bodø/Fauske og Mo i Rana langs kysten, selv om den kan virke aldri så utopisk.

For det er ikke tilstrekkelig å utbedre fylkesvei 17 sør for Kilboghamn og nord for Glomfjord. Det finnes nemlig et manglende mellomledd her. Det heter Storvika-Reppen og skal ifølge gjeldende lokale politiske vedtak bygges med bru over Holandsfjorden.

Det spesielle er at Stortinget i år åpnet for bruk av fergeavløsningsmidler i inntil 40 år på fylkesveiprosjekter der ferger blir overflødige. I tillegg ga Kommunal- og moderniseringsdepartementet i juli støtte til infrastruktur i 36 kommuner som skal slå seg sammen. Pengene skal blant annet gå til utbedring av fylkesveier og planlegging av gang- og sykkelveier. Dette er en mulighet som nå bør gripes begjærlig av Rødøy og Meløy. For fylket har ikke penger til å lage reguleringsplaner for prosjekter som må antas ligger årevis fram i tid.

Dette fordrer politisk mot og evne til visjonær tenkning i begge de to kommunene. Dersom det finnes noen form for motvilje og skepsis her, bør denne kalles med sitt rette navn. Det er realitetene som bør styre utviklingen nå, og ikke frykt og mistenksomhet.

I dette landskapet må det manøvreres med klokskap, gjennom et bredt samarbeid mellom politikerne og næringslivet, både lokalt og regionalt – som om de to naboene allerede bodde under samme tak.

Johan Votvik, journalist

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags