Både AN og Bodø NU har vært til stede og synlig under Parkenfestivalen 2022. Med sine fotografer og journalister har begge de to lokalavisene laget saker om festivalen. Men hva skal man egentlig lage saker om fra en festival, det er kanskje noe de lærdes strides om.

Må først si at undertegnede jobber i konsertbransjen som lysdesigner, og har vært på Parkenfestivalen for å gjøre en jobb.

Parkenfestivalen har hatt en stor innflytelse for Bodøs musikkliv. Mange har hatt noen av sine første konserter på festivalen. Uten å nevne navn har noen av de som spilte på hovedscenen klatret «gradene» både på festivaler og spillesteder her i byen og utenfor byen.

Lokalavisen har også en innflytelse på hva som kan bli på andre festivaler i andre byer. Om en anmelder kan si at et band eller en artist har gjort en enestående jobb, og om anmeldelsen er bra forfattet, kan artisten bruke dette som promotering videre i sitt arbeid med en artistkarriere.

Når det kommer til dekningen av festivalen i år vil jeg først hylle Cathrine Skogheim sine anmeldelser i AN. Som en som ikke har noe form for utdanning i faget journalistikk, mener jeg dette er noen flotte og velskrevne anmeldelser. Når det kommer til hvor mange av artistene som fikk anmeldelser, er jeg er litt skuffet. Det er ingen anmeldelser i AN fra Parkscena, Skogen, eller Svømmehallen, derimot har Bodø Nu har vært innom Svømmehallen, der Vilde Bye fra Tromsø spilte, og Parkscena, der Anna of the North spilte.

Men hva skjedde egentlig på eksempelvis Skogscenen, der bodøbandet Joy avslutter fredagen, eller da Regnvær åpner lørdagen på Parkscena? Dette mener jeg er viktige anmeldelser for lokalavisene. At det er et bodøband som får ærend av å åpne lørdagen på Parken er en tillitserklæring fra Parkenfestivalen sin side. At det er en scene som er proppfull av bodøband i alle sjangre – er det ikke interessant å se slike artister og faktisk anmelde dem?

Terningkast 3.