Avtalen mellom Amedia og Norges Fotballforbund (NFF) innebærer rettighetene til å vise flere kamper i ulike divisjoner og på flere arenaer.
I tillegg til samtlige kamper i PostNord-ligaen har mediekonsernet sikret seg retten til å vise samtlige eliteserierunder i futsal, de innledende kampene (1.-4. runde) i NM for kvinner og menn og utvalgte kamper i 3. divisjon.
– Vi er veldig glade for denne avtalen, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
– Stor interesse
Denne sesongen skal Amedia vise samtlige 364 kamper i 2. divisjon. Nå får abonnentene i de 63 lokalaviser tilgang til enda flere kamper i årene som kommer.
– Vi har merket en stor lokal interesse. Lokalfotballen har alltid blitt dekket, men nå har vi muligheten til å vise målene når de scores og ikke bare skrive om de i ettertid. Vi har merket at dette er et populært produkt, sier Stokstad.
Gyllen mulighet
Torsdag formiddag ble avtalen signert i kontorlokalene på Ullevaal stadion, samtidig som landslagsspillerne forberedte seg til VM-kvalifiseringskampen mot Aserbajdsjan.
Generalsekretær Pål Bjerketvedt i Norges Fotballforbund er fornøyd med den nye avtalen.
– Fotballen på dette nivået har ikke fått den oppmerksomheten den fortjener. Nå får den virkelig muligheten. Det er vi veldig glade for, sier Bjerketvedt.
Mer eksponering
Leder Kari Lindevik for Divisjonsforeningen er fornøyd med at de 28 lagene i PostNord-ligaen får mer eksponering.
– Lagene er blitt synlig for flere. Erfaringene vi har høstet med dagens avtale er svært gode. Tilbudet har høy kvalitet, både teknisk og journalistisk, sier Lindevik.
– Aldri har så mange sett fotballkamper på dette nivået som nå, tilføyer Bjerketvedt.
Avtalen mellom NFF og Amedia har en økonomisk ramme på 3.3 millioner kroner per sesong.