Advarer mot å gi penger over sosiale medier

Advarer. - Vi har mottatt en rekke bekymringsmeldinger om innsamlingsaksjoner over sosiale medier den siste tiden. Her står Facebook særskilt frem, sier daglig leder Børre Hagen i Innsamlingskontrollen.

Advarer. - Vi har mottatt en rekke bekymringsmeldinger om innsamlingsaksjoner over sosiale medier den siste tiden. Her står Facebook særskilt frem, sier daglig leder Børre Hagen i Innsamlingskontrollen.

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Innsamlingskontrollen advarer mot å gi penger til enkeltpersoner som har startet innsamlingsaksjoner over sosiale medier.

Det skriver de i en pressemelding.

Bekymringsmeldinger

- Vi har mottatt en rekke bekymringsmeldinger om innsamlingsaksjoner over sosiale medier den siste tiden. Her står Facebook særskilt frem, sier daglig leder Børre Hagen i Innsamlingskontrollen.

Det er et gjennomgående trekk ved slike aksjoner at det mangler kontroll og foreligger lite informasjon om pengebruken. Personene som samler inn penger har ikke registrert innsamlingsaksjonene i Innsamlingsregisteret og det er derfor grunn til å være forsiktige, ifølge Innsamlingskontrollen.

- Vi har med grunnlag i dette bestemt oss for å gå ut med en generell advarsel mot slike innsamlingsaksjoner, sier Hagen.

- Vær meget påpasselig

Innsamlingskontrollen anbefaler kun å gi penger til organisasjoner som er registrerte i Innsamlingsregisteret. Disse har frivillig valgt å registrere seg og lar seg dermed bli kontrollert eksternt. De oppfyller også strenge regnskaps- og organisasjonskrav, opplyser Innsamlingskontrollen.

- Det finnes ingen lovbestemmelser i Norge som direkte regulerer hvordan en pengeinnsamling skal foregå. Innsamlingskontrollen er den eneste aktøren som vurderer innsamlingsorganisasjoners seriøsitet i Norge i dag. Giverne må derfor være meget påpasselige dersom de ønsker å støtte en organisasjon eller enkeltperson som ikke er registrert i Innsamlingsregisteret, avslutter Hagen.