Foto: Illustrasjon

Slik blir EM i Bodø

EM-søknaden er levert, i morgen får de håpefulle verts- byalternativene en siste sjanse til å overbevise NFF, og om ni dager får vi vite hvem som slår følge med Oslo videre på EM-veien.
Publisert 29.06.2009 kl 22:00 Oppdatert 30.06.2009 kl 07:20

Tips en venn på e-post:


Trykk på linken i saken for å se kartet i stort format.

Veien videre

  • 1. juli: Alle byene skal levere en muntlig presentasjon av søknadene sine overfor styret i NFF.
  • 9. juli: NFF skal plukke ut de tre norske byene som sammen med Oslo skal være med i en EM-søknad.
  • 15. august: NFF skal levere sin søknad til politikerne, og gå i dialog om statsstøtte.
  • 15. februar 2010: Norge og Sverige leverer søknaden til UEFA.
  • 27. mai 2010: UEFA velger arrangørland for fotball-EM 2016.

I Bodø har styringsgruppa samt fem undergrupper jobbet intenst med å levere en konkurransedyktig søknad om å få være vertsby i 2016.

Se kartet over EM-Bodø!

Nå gjenstår bare en halvtime foran forbundsstyret i fotballforbundet i morgen, før det bare er å vente i spenning på resultatet. Men jobben som er lagt ned, er man sikker på er både konkurransedyktig og ikke minst grundig.

– Det var nok litt skepsis både her og der da vi først kom på banen, men utover i prosessen vet jeg vi har overrasket mange. Vi har levert en god søknad med gode svar på alle spørsmålene som ble stilt, sier ordfører Odd-Tore Fygle som sittet som leder i styringsgruppa.

Bred støtte

For det har vært mange store spørsmål som helst skulle hatt enkle og ikke minst gjennomførbare svar.

– Vi kan presentere NFF med svært solid dokumentasjon på at vi kan løse alle de utfordringene et slikt arrangement fører med seg. Og søknaden har bred støtte i landsdelen, sier prosjektleder Anne Britt Norø.

Rundt 40 personer har jobbet lange dager i søknadsprosessen, og det ferdige produktet skal ikke stå tilbake for hva noen av de andre byene har levert fra seg.

– Vi mener vi er godt rustet, og det er ikke ofte Nord-Norge står så samlet i en så stor sak, sier Fygle.

Både landsdelsutvalget og fylkestinget har gått ut og støttet søknaden.

– Vi dekker fire fylker, og er enstemnig på at vi vil ha med Bodø og Trondheim i en søknad, sier leder i Landsdelsutvalget Eirik Fiva.

Her følger de viktigste elementene i Bodøs EM-søknad:

Arena

Et stadionanlegg som møter UEFA-kravene er uansett hvordan man snur og vender på det, det aller viktigste å få på plass.

Her er nedre del av Rønvikjordene det eneste reelle alternativet i Bodø, og kommunen skal i dialog med fylket rett etter ferien.

– Vi har skrevet en lengre tilleggsutredning vedrørende bruken av den nedre delen av Rønvikjordene, og Bodø kommune skal i dialog med fylket i begynnelsen av august, sier Norø.

Fygle mener fylkestingets solide støtte til et EM i Bodø er et godt utgangspunkt for disse samtalene.

– Det er betryggende å vite at fylkestinget ønsker et EM i Bodø.

Bodøs EM-stadion skal romme 30.000 - 35.000 tislkuere under selve mesterskapet, og rigges ned til rundt 12.000 etter mesterskapet. Arenaen skal bygges etter byggesett-prinsippet, og elementene som blir til overs er tenkt til gjenbruk i hele Nord-Norge i etterkant.

Overnatting og transport

UEFA-kravene sier at alle vertsbyene må kunne tilby minst 2.600 sengeplasser av 4-5 stjerners kvalitet innen en radius på ti mil. En umulighet i Bodø og omegn, men løsningen ligger på sjøen og i havna.

– For å kunne møte disse kravene må vi ty til hotellskip, sier Norø som viser til OL i Athen.

– Der brukte de cruiseskip til å innkvartere blant annet kongelige, så da burde det la seg gjøre her også.

UEFA har i møter med arrangørbyene vist skepsis til denne tanken på grunn av faren for såkalt dumping av arbeidskraft.

– Det vil ikke være noe problem i Norge og Sverige, og UEFA er ikke bare skeptisk til tanken heller, sier Norø.

Bodø havn har kommet med en utredning med tanke på hvor mange skip som kan ligge i og utenfor Bodø samtidig, og tallene EM-komitéen opererer med faller godt innfor disse rammene.

På transportsiden kommer Bodø veldig godt ut sammenlignet med de andre byene. Avinor har laget en rapport for hver av byene, og denne samsvarer med EM-komitéens egne beregninger.

– Den bekrefter det vi selv mener, nemlig at vi fint vil klare av de besøkende, sier Norø.

Bodø Lufthavn vil kunne klare av rundt 2.850 passasjerer pr. time ifølge beregningene. I tillegg er Bodøs konsept det klart mest kompakte, noe UEFA har sagt de legger stor vekt på.

– Det er gangavstand mellom alt hos oss, og det ser vi som en styrke, sier Norø.

Fanzones

Fanzones er områder hvor store menneskemengder samles for å la seg underholde med kamper på storskjerm, samt konserter og andre mer familievennlige arrangementer.

– Vi planlegger to slike områder: Ett i tilknytning til stadion som er tenkt å være det mer familivennlige alternativet, og ett i Rensåsparken hvor det vil være tilrettelagt for de litt mer voksne, med konserter og lignende. I området ved stadion vil det bli lagt opp til mange forskjellige aktiviteter og konkurranser, sier prosjekt-koordinator Kjell Nilsen.

Områdene vil i utgangspunktet ha plass til tilsammen 20.000 besøkende, med mulighet for utvidelse.

Alt i alt mener komitéen de kan tilby det lille ekstra i en norsk/svensk søknad i kamp med storheter som Italia og Frankrike.

– Det er ingen tvil om at Bodø vil skille seg ut som arrangørby i en søknad. Vi kan by på et kompakt mesterskap i storslått natur, og med midnattssola som det mest eksotiske, sier Fygle.