Med en blanding av galskap og ståpåvilje har Even Carlson og Kjell Vagle startet en tv-kanal som utelukkende satser på actionsport. Foto: Øystein Ingebrigtsen, Lofot-Tid

De har skapt ny tv-kanal

Lars Antonsen E-post
Publisert 04.10.2013 kl 22:00 Oppdatert 07.10.2013 kl 14:17

Tips en venn på e-post:


Kom i havn. Kjell Valgle padlet mye rundt før han til slutt fant folk som var villige til å satse på en actionsportkanal. Hjelpen var nærmere enn han hadde trodd. Nå er Vagle redaktør for Fatstone som øker abonnementstallet med 70 prosent hver måned siden lanseringen i mai. Foto: Ellen Nordlie, Fatstone
Brett. Kjell Vagle har lang fartstid i brettmiljøer sommer som vinter. Foto: Fatstone

To lofotinger med en stor porsjon patriotisme. Ispedd litt galskap. Slikt blir det TV-kanal av.

- Fatstone handler om unge, unge voksne og actionsport. Det er livsstil og det vi liker å gjøre enten det er snowboard, seiling eller surfing, sier gründer Kjell Vagle.

Han var på en lang runde blant norske investorer før han, paradoksalt nok endte opp hos nabo og sambygding Even Carlsen fra Stamsund i Lofoten. Carlsen har gjort det godt på salg av aksjer i Lofot-Tidende, men kanskje mest på private barnehager. Han var villig til å satse på prosjektet. Det samme hadde Ann-Mari Albertsen fra Tromsø som er daglig leder i Fatstone tv. Vagle er redaktør, mens Carlsen er styreleder.

Første på 25 år

Han kan fortelle at ideen, som har gitt Norge den første nye riksdekkende tv-kanal på 25 år, er tuftet på mye råmateriale innen actionsport som i utgangspunktet ikke kommer på tv.

– Det er bakgrunnsstoff og ting bak events som skjer i kulissene som vår målgruppe er svært interessert i, sier Kjell Vagle.

– Det har gått bra etter lanseringen 27. mai, sier Vagle om kanalen som kan nås gjennom grunnpakken til Canal Digital kabel valgfri kanal og hos Get som valgfri kanal i grunnpakke eller familiepakke. Kanalen er også tilgjengelig for Altibox sine kunder og dem som benytter Telenor Fiber.

– Vi sender 24 timer i døgnet og skal by på aksjonsport for målgruppen 12 til 35 år, sier Vagle.

Startet The Arctic Challenge

Lofotværingen som i sin tid tok initiativ til snowboardeventet The Arctic Challenge.

– Dette er som en forlengelse av The Arctic Challenge. Tenk Lofoten og Terje Håkonsen sammen, det er den imagen vi prøver å lage, sier Kjell Vagle til lokalavisen Lofot-Tidende når han skal forklare hva det er man har fått på lufta.

– Jeg reiste i tjue år med landslaget og så at de små forbundene i vindsurfing og snowboard ikke kom på tv. Derfor har vi lagd en egen kanal for de små, sier Kjell Vagle til avisa.

Konkurranseløs

Lanseringen av Fatstone tv er trendsettende og temmelig konkurranseløs i dagens marked. – De som er nærmest oss nå og vår største konkurrent er faktisk YouTube, sier fysioterapeuten som har vært innom mye før han til slutt endte opp som TV-redaktør.

Kanalen handler om all utendørs actionsport uten motor, forteller de to. Og promovideoen viser spektakulære bilder av blant annet surfing, sykling og skateboard. Helt siden 2008 har Vagle jobbet med å få realisert Fatstone tv.

– Kjell har jo jobbet alene med dette her og ikke fått helt gjennombruddet. Men så traff han ei dame ved navn Ann-Mari Albertsen som har jobbet med tv i London og for BBC der hun har vært strategisk rådgiver.

Da tok det ordentlig av, sier Even Carlsen som er investor og styreleder til Lofot-Tidende.

– Jeg gikk rundt til alt som fantes av investorer, men ingen skjønte prinsippet. Men så kom Even inn og ble imponert, det er akkurat som da han startet Lofot-Tidende, sier Vagle til samme avis.

Nordnorsk

At alle tre som står bak er fra Nord-Norge er bare en fordel tror de to stamsundværingene.

– Det er bra mye enklere å jobbe sammen da, mener Even og konstaterer at verken han selv eller Kjell er av det stillfarne slaget.

– På programmet står etter hvert egenprodusert nyhetsstoff. Ifølge initiativtakerne vokser abonnentene med 70 prosent hver måned siden åpningsdagen i mai, sier Kjell Vagle til Avisa Nordland.