Mercedes E-klasse stopper minst, ifølge undersøkelsen. Foto: Mercedes

Denne stopper minst!

Ny norsk undersøkelse om bilene som stopper mest og minst overrasker.
Publisert 07.07.2012 kl 13:01 Oppdatert 07.07.2012 kl 13:36

Tips en venn på e-post:

www.an.no Se alle biler



Mercedes E-klasse er den modellen i Norge som stopper minst, i følge NAFs historiske statistikk. Mens Renault Laguna er "verstingen" - og stopper mest. Foto: Broom.no/ANB

[Broom.no] Norges Automobil-Forbund (NAF) har utarbeidet statistikk på hvilke bilmerker som har hatt flest stopp i forbindelse med over 100.000 assistanser til NAF-medlemmer i 2011.

Dette er med andre ord en helt spesiell undersøkelse – ettersom den kartlegger hvordan situasjonen er spesifikt på norske veier og i norsk klima, skriver Broom.no.

Og resultatene vil overraske mange – for her toppes listen av Mercedes. Og Toyota er ikke engang på topp 3 ...

Toyota sliter

– Vi ønsker å gi forbrukerne en pekepinn på om det er visse bilmerker og modeller som stanser mer enn andre under norske forhold. Stoppstatistikken sier noe om de feilene som medfører at bilen stopper og man får behov for veihjelp. Overraskelsen i statistikken er Toyota som kommer svakt ut med flere modeller, sier kommunikasjonssjef i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Og vi kan like godt avsløre at det er Mercedes E-klasse, Suzuki Vitara og Audi A4 som stopper minst i Norge.

– Vi har vektet for kjøretøybestand, kjørelengde og alder i analysene våre. Det er på denne måten vi kan se om enkelte modeller er mer utsatt for stopp langs veiene enn andre, forklarer NAF videre.

Familiebiler som sliter

Toyota Yaris er faktisk blant bilene med hyppigst nødstopp. Den er i "godt" selskap med Toyota Corolla og Toyota RAV4, som også kommer langt ned på lista.

Men helt nederst på lista over 48 ulike bilmodeller, finner vi imidlertid følgende uheldige trio: Ford S-Max, Saab 9-3/9-5 og helt nederst Renault Laguna.

På bunnen av merkestatistikken finner vi Renault, Saab og aller sist Hyundai. Mens Mercedes, Audi og Suzuki ligger på pallplassene.

2000-2008-modeller

Bilene som er med i statistikken er blant de ni årgangene 2000–2008. Nyere biler er ikke tatt med fordi mange av disse har mobilitetsgarantier som gjør at de ofte faller utenfor assistansestatistikken.

Den totale bestanden av de ulike modellene innenfor de ni årene er tatt med. Toyota og VW har flest biler på veien og vil alene av den grunn trolig ha flere nødstopp. Antall assistanser er derfor vektet mot bestand, både på merke- og modellnivå.

Tatt hensyn til kilometerstand

Det er også satt som krav at den enkelte modell må være representert med minst 3000 biler på veien innenfor de nevnte årgangene, og med minst 1000 kjøretøy av en enkelt årgang.

Bilens alder teller, men kanskje viktigere er dens kjørelengde. NAF har beregnet en gjennomsnittlig årlig kjørelengde per modell ut fra 440 000 kilometerregistreringer på finn.no.

Det er også vektet for at enkelte bilmodeller har høyere km-stand enn andre, hvilket sannsynligvis vil gi flere nødstopp.